Cadillaci tehnilisi uuendusi läbi ajaloo
Posted: 02 Nov 2005, 23:32
Oma 103 aastase ajaloo vältel on Cadillac Motor Car kasutusele võtnud paljusid tehnilisi ja kujunduslikke suundi, mis on muutnud ja suunanud autoehitust kogu maailmas. Alljärgnevalt aastate kaupa tähtsamaid tehnilisi lahendusi:
1902 Detroit Automobile Company reorganiseeriti ja nimetati ümber Cadillac Automobile Company-ks
1903 Cadillac esitles 10 hobujõulise ühesilindrilise mootoriga autot Model A Runabout, mis oli tolle aja kohta üks töökindlamaid ja kergemini käsitletavaid autosid. Auto kiirus ulatus 48 km/h ja kütusekulu oli 9,5 l/100km.
1905 Cadillac võttis tootmisse 4 silindrilise mootori.
1908 Cadillac oli esimene ameerika auto, mis pälvis Inglise Kuningliku Autoklubi (RAC) Dewar Trophy karika tänu autode osade standardiseerimisele (ja vahetatavusele). Sellest ajast kasutab Cadillac sloganit „Standard of the World“.
1909 General Motors ostab Cadillaci 5,669,250 dollari eest. Cadillac valmistab maailma esimese limusiinkerega auto.
1910 Cadillac on esimene firma, kelle mudelivalikus on kinniste keredega standardmudelid.
1912 Cadillac on esimene firma, kes varustab autosid elektriliste starterite, süütesüsteemide ja valgustusega. Selle eest pälvib ta teist korda Inglise Kuningliku Autoklubi (RAC) Dewar Trophy karika ja slogan „Standard of the World“ kinnitatakse alatiseks Cadillacile.
1915 Cadillac on esimene konveiermeetodil toodetav auto, mis varustatakse vesijahutuse ja termostaadiga 314cid ja 70HP arendava V8 mootoriga. Tänu mootorite töökindlusele hakkab USA armee Cadillace kasutama ohvitseride sõidukitena. Samuti kasutatakse samasid V8 mootoreid sõjaväe rasketehnikal. Cadillac valmistab maailma esimese täis-soomustatud auto.
1926 Cadillac hakkab esimesena pakkuma üle-ameerikalist müügi-, hooldus- ja remonditeenust.
1927 Cadillac esitleb väiksemat, sportlikku mudelit – LaSalle. See auto on esimene, mille on kujundanud Harley Earl. Samuti on LaSalle Cadillaci esimene Indy pace car.
1928 Cadillac võtab esimesena maailmas standardina kasutusele turvaklaasi ja valmistab esimese sünkronisaatoritega käigukasti (väljatöötajaks Earl A. Thompson). Samuti lastakse välja teise generatsiooni 341cid ja 90HP arendav V8.
1930 Cadillac on esimene firma, kes ehitab 45* V16 automootori. Veidi hiljem esitleb Cadillac V12 mootorit. Sellega on ta ainuke autotootja, kelle mootorivalikus on V8, V12 ja V16 mootoritega autod.
1934 Cadillac paigaldab esimesena maailmas sõltumatu esivedrustuse kõigile enda toodetavatele mudelitele.
1937 V8 mootoriga Cadillac purustab Indianapolises kõik eelnevad standardautode kiirusrekordid (keskmine kiirus 82mph).
1938 Cadillac esitleb uut 135* V16 mootorit. Cadillac tutvustab esimese ameerika autotootjana katuseluuki - The Sunshine Turret Top.
1940 Cadillac esitleb esimest täisautomaatset käigukasti - Hydra-Matic.
1942 Cadillac lõpetab II Maailmasõja ajaks autode tootmise ja keskendub tankide tootmisele.
1943 Cadillacile antakse Army-Navy "E" kvaliteediauhind kvaliteetse sõjatehnika tootmise eest.
1944 Cadillac võtab tootmisse kiireima ja hea manööverdusvõimega tanki M-24, mis varustatud kahe Cadillaci V8 mootori ja kahe Hydramatic käigukastiga. Sanuti toodetakse Allisson V12 lennukimootorite osi.
1946 Cadillac hakkab taas autosid tootma.
1948 Cadillac toodab esimese pealesõjajärgse „tailfin“ disainiga kere, mis on inspireeritud hävituslennukist P-38.
1949 25 novembril veereb tehasest välja miljones Cadillac. Cadillac esitleb uut kergekaalulist 331cid ja 160 HP arendavat V8 mootorit. Uue disainiga Coupe DeVille saab Motor Trend ajakirja „Car of the Year“ auhinna. Cadillacil valmib esimene hard top kerega kupee maailmas.
1953 - Cadillac Eldoradol võetakse esmakordselt autotöstuses kasutusele kumer (wrap-around) tuuleklaas, jaamamäludega raadio ja automaatne kaug-lähitulede lülitussüsteem (autronic eye).
1954 Cadillac võtab esimesena kõigil mudelitel standardvarustuses kasutusele roolivõimendi.
1956 Cadillac esitleb uut 365cid ja 270HP arendavat V8 mootorit.
1964 Cadillac võtab esimese autotootjana kasutusele automaatse kliimaseadme. Cadillac esitleb esimesena autotööstuses lähitulede automaatset sisselülimissüsteemi (twilight sentinel).
1965 Cadillac võtab oma mudelitel esimesena kasutusele tilt ja telescope (üles-alla ja edasi-tagasi reguleeritava) rooli ja automaatse tagavedrustuse nivoo seadmed.
1966 Cadillac võtab esimese ameerika autotootjana kasutusele kiirustundliku roolisüsteemi.
1969 Cadillac esitleb esimesena kinnist jahutussüsteemi.
1970 Cadillac toodab suurima töömahuga sõiduautomootori – 500cid (8,2l), 400HP. Sellel aastal pannakse ta Eldorado mudelile. Samuti sellest aastast saadaval Eldoradol Track Master – elektrooniline haardejõu kontrollsüsteem.
1974 Cadillac DeVille, Fleetwood Brougham ja Eldorado varustatakse juhi ja kõrvalistujapoolsete turvapatjadega.
1975 Cadillac varustab esimese ameerika autotootjana Eldorado, DeVille ja Fleetwood mudelid elektroonilise analoog - sissepritsesüsteemiga.
1978 Cadillac Seville mudelid saavad digitaalse sissepritse ja „Trip Computeri“
1980 Cadillac lisab digitaalsele sissepritsele mootori diagnostika võimalused.
1985 Cadillac võtab esimese autotootjana maailmas kasutusele risti asetatud V8 mootoriga esiveo skeemi 6 kohalisel full size DeVille´l
1987 Cadillac hakkab tootma 2-kohalist Allante convertible mudelit. Allante kered ja sisu pannakse kokku Pinifarina tehases Itaalias ja transporditakse sealt 747 kaubalennukiga Detroiti, kus lisatakse mootorid, vedrustus, sillad jm. Komponendid.
1988 Cadillac võtab kasutusele ööpäevaringse autoabi teenuse, mis tagab 24 tunnise autoabi.
1989 Hakatakse tootma Seville STS, mis on Cadillaci esimene edukas importmudel.
1993 Cadillac hakkab tootma 32 klapilist V8 täisalumiiniummootorit Northstar.
Allante on kuues Cadillac´i Indianapolise pace car.
1995 Cadillacil täitub 80 aastat V8 seeriatootmise algusest.
1996 Seville Touring Sedan, Eldorado Touring Coupe ja DeVille Concours mudelid on võimsaimate mootoritega (300 hp @ 6000 rpm) esiveolised autod maailmas.
1996 Onstar, maailma esimene GPS põhine abi-, kommunikatsioonisüsteem autodel.
1999 Cadillac esitleb Night Vision süsteemi – esimesena autonduses. Saadaval DeVille DHS ja DTS mudelitel, aitab Night Vision parandada 5 korda nähtavust pimedal ajal. Night Vision kasutab infrapuna tehnoloogiat, mille abil projitseeritakse auto ees avanev pilt piirjoontena esiklaasile.
2000 Cadillac võtab oma mudelitel kasutusele parkimisandurid ja GPS navigatsioonisüsteemi. Peale 50 aastast pausi naaseb Cadillac mootorisporti ja hakkab sõitma Le Mansi 24 tunni sõite.
2001 Cadillac esitleb 2002 Escalade mudelit, millel on pidev 4 vedu ja 345HP V8 mootor. Cadillac uuendab oma mudelite välimust – kasutusele võetakse stealth–lennukitelt tuttavaid jooni.
2003 Tagasi juurte juurde - valmib luksuslik Cadillac Sixteen - V16 (830cid, 1000Hj) mootoriga kontseptiauto
2009 Cadillaci esimene bensiini- ja elektrimootoriga auto - Escalade Hybrid
2021 Kumerad, 33" OLED ekraanid Cadillac Escalade´il - esimesena maailmas
1902 Detroit Automobile Company reorganiseeriti ja nimetati ümber Cadillac Automobile Company-ks
1903 Cadillac esitles 10 hobujõulise ühesilindrilise mootoriga autot Model A Runabout, mis oli tolle aja kohta üks töökindlamaid ja kergemini käsitletavaid autosid. Auto kiirus ulatus 48 km/h ja kütusekulu oli 9,5 l/100km.
1905 Cadillac võttis tootmisse 4 silindrilise mootori.
1908 Cadillac oli esimene ameerika auto, mis pälvis Inglise Kuningliku Autoklubi (RAC) Dewar Trophy karika tänu autode osade standardiseerimisele (ja vahetatavusele). Sellest ajast kasutab Cadillac sloganit „Standard of the World“.
1909 General Motors ostab Cadillaci 5,669,250 dollari eest. Cadillac valmistab maailma esimese limusiinkerega auto.
1910 Cadillac on esimene firma, kelle mudelivalikus on kinniste keredega standardmudelid.
1912 Cadillac on esimene firma, kes varustab autosid elektriliste starterite, süütesüsteemide ja valgustusega. Selle eest pälvib ta teist korda Inglise Kuningliku Autoklubi (RAC) Dewar Trophy karika ja slogan „Standard of the World“ kinnitatakse alatiseks Cadillacile.
1915 Cadillac on esimene konveiermeetodil toodetav auto, mis varustatakse vesijahutuse ja termostaadiga 314cid ja 70HP arendava V8 mootoriga. Tänu mootorite töökindlusele hakkab USA armee Cadillace kasutama ohvitseride sõidukitena. Samuti kasutatakse samasid V8 mootoreid sõjaväe rasketehnikal. Cadillac valmistab maailma esimese täis-soomustatud auto.
1926 Cadillac hakkab esimesena pakkuma üle-ameerikalist müügi-, hooldus- ja remonditeenust.
1927 Cadillac esitleb väiksemat, sportlikku mudelit – LaSalle. See auto on esimene, mille on kujundanud Harley Earl. Samuti on LaSalle Cadillaci esimene Indy pace car.
1928 Cadillac võtab esimesena maailmas standardina kasutusele turvaklaasi ja valmistab esimese sünkronisaatoritega käigukasti (väljatöötajaks Earl A. Thompson). Samuti lastakse välja teise generatsiooni 341cid ja 90HP arendav V8.
1930 Cadillac on esimene firma, kes ehitab 45* V16 automootori. Veidi hiljem esitleb Cadillac V12 mootorit. Sellega on ta ainuke autotootja, kelle mootorivalikus on V8, V12 ja V16 mootoritega autod.
1934 Cadillac paigaldab esimesena maailmas sõltumatu esivedrustuse kõigile enda toodetavatele mudelitele.
1937 V8 mootoriga Cadillac purustab Indianapolises kõik eelnevad standardautode kiirusrekordid (keskmine kiirus 82mph).
1938 Cadillac esitleb uut 135* V16 mootorit. Cadillac tutvustab esimese ameerika autotootjana katuseluuki - The Sunshine Turret Top.
1940 Cadillac esitleb esimest täisautomaatset käigukasti - Hydra-Matic.
1942 Cadillac lõpetab II Maailmasõja ajaks autode tootmise ja keskendub tankide tootmisele.
1943 Cadillacile antakse Army-Navy "E" kvaliteediauhind kvaliteetse sõjatehnika tootmise eest.
1944 Cadillac võtab tootmisse kiireima ja hea manööverdusvõimega tanki M-24, mis varustatud kahe Cadillaci V8 mootori ja kahe Hydramatic käigukastiga. Sanuti toodetakse Allisson V12 lennukimootorite osi.
1946 Cadillac hakkab taas autosid tootma.
1948 Cadillac toodab esimese pealesõjajärgse „tailfin“ disainiga kere, mis on inspireeritud hävituslennukist P-38.
1949 25 novembril veereb tehasest välja miljones Cadillac. Cadillac esitleb uut kergekaalulist 331cid ja 160 HP arendavat V8 mootorit. Uue disainiga Coupe DeVille saab Motor Trend ajakirja „Car of the Year“ auhinna. Cadillacil valmib esimene hard top kerega kupee maailmas.
1953 - Cadillac Eldoradol võetakse esmakordselt autotöstuses kasutusele kumer (wrap-around) tuuleklaas, jaamamäludega raadio ja automaatne kaug-lähitulede lülitussüsteem (autronic eye).
1954 Cadillac võtab esimesena kõigil mudelitel standardvarustuses kasutusele roolivõimendi.
1956 Cadillac esitleb uut 365cid ja 270HP arendavat V8 mootorit.
1964 Cadillac võtab esimese autotootjana kasutusele automaatse kliimaseadme. Cadillac esitleb esimesena autotööstuses lähitulede automaatset sisselülimissüsteemi (twilight sentinel).
1965 Cadillac võtab oma mudelitel esimesena kasutusele tilt ja telescope (üles-alla ja edasi-tagasi reguleeritava) rooli ja automaatse tagavedrustuse nivoo seadmed.
1966 Cadillac võtab esimese ameerika autotootjana kasutusele kiirustundliku roolisüsteemi.
1969 Cadillac esitleb esimesena kinnist jahutussüsteemi.
1970 Cadillac toodab suurima töömahuga sõiduautomootori – 500cid (8,2l), 400HP. Sellel aastal pannakse ta Eldorado mudelile. Samuti sellest aastast saadaval Eldoradol Track Master – elektrooniline haardejõu kontrollsüsteem.
1974 Cadillac DeVille, Fleetwood Brougham ja Eldorado varustatakse juhi ja kõrvalistujapoolsete turvapatjadega.
1975 Cadillac varustab esimese ameerika autotootjana Eldorado, DeVille ja Fleetwood mudelid elektroonilise analoog - sissepritsesüsteemiga.
1978 Cadillac Seville mudelid saavad digitaalse sissepritse ja „Trip Computeri“
1980 Cadillac lisab digitaalsele sissepritsele mootori diagnostika võimalused.
1985 Cadillac võtab esimese autotootjana maailmas kasutusele risti asetatud V8 mootoriga esiveo skeemi 6 kohalisel full size DeVille´l
1987 Cadillac hakkab tootma 2-kohalist Allante convertible mudelit. Allante kered ja sisu pannakse kokku Pinifarina tehases Itaalias ja transporditakse sealt 747 kaubalennukiga Detroiti, kus lisatakse mootorid, vedrustus, sillad jm. Komponendid.
1988 Cadillac võtab kasutusele ööpäevaringse autoabi teenuse, mis tagab 24 tunnise autoabi.
1989 Hakatakse tootma Seville STS, mis on Cadillaci esimene edukas importmudel.
1993 Cadillac hakkab tootma 32 klapilist V8 täisalumiiniummootorit Northstar.
Allante on kuues Cadillac´i Indianapolise pace car.
1995 Cadillacil täitub 80 aastat V8 seeriatootmise algusest.
1996 Seville Touring Sedan, Eldorado Touring Coupe ja DeVille Concours mudelid on võimsaimate mootoritega (300 hp @ 6000 rpm) esiveolised autod maailmas.
1996 Onstar, maailma esimene GPS põhine abi-, kommunikatsioonisüsteem autodel.
1999 Cadillac esitleb Night Vision süsteemi – esimesena autonduses. Saadaval DeVille DHS ja DTS mudelitel, aitab Night Vision parandada 5 korda nähtavust pimedal ajal. Night Vision kasutab infrapuna tehnoloogiat, mille abil projitseeritakse auto ees avanev pilt piirjoontena esiklaasile.
2000 Cadillac võtab oma mudelitel kasutusele parkimisandurid ja GPS navigatsioonisüsteemi. Peale 50 aastast pausi naaseb Cadillac mootorisporti ja hakkab sõitma Le Mansi 24 tunni sõite.
2001 Cadillac esitleb 2002 Escalade mudelit, millel on pidev 4 vedu ja 345HP V8 mootor. Cadillac uuendab oma mudelite välimust – kasutusele võetakse stealth–lennukitelt tuttavaid jooni.
2003 Tagasi juurte juurde - valmib luksuslik Cadillac Sixteen - V16 (830cid, 1000Hj) mootoriga kontseptiauto
2009 Cadillaci esimene bensiini- ja elektrimootoriga auto - Escalade Hybrid
2021 Kumerad, 33" OLED ekraanid Cadillac Escalade´il - esimesena maailmas