Eestis on 600 000 mootorsõidukit ja kõigest 300 000 last (vanuses kuni 18. eluaastani). On palju põhjusi, miks auto on popim kui laps. Siin on kirjas ainult mõned.
1. Kui autoga midagi juhtub, siis pääseb teeninduses ette paari päeva jooksul. Lapsega tuleb arstijärjekorda oodata mitu kuud. Muide, kui mitu autoteenindust on sinu kodukandis? Aga mitu lastepolikliinikut?
2. Teatud hulga kilomeetrite läbisõitmisel tuleb minna autoga regulaarsesse kontrolli, et suuremaid hädasid vältida. Ülevaatus on kohustuslik. Laste tervisekontrolli regulaarsust ei jälgi ega taga ükski organ ega seadus.
3. Autole saad osta õli ja aknapuhastusvedelikku ööpäev ringi sadadest bensiinijaamadest. Lapse palavikualandajat müüb öö-päev läbi mõni üksik apteek.
4. Autot ei arvata ülalpeetavate hulka isegi siis, kui bensiini liitrihind kerkib üle 15 krooni.
5. Auto ostmiseks annab sulle raha liisingufirma. Lapse sünnitamisega seotud kulude katmiseks pole pangal laenutoodetki.
6. Autojuhiks saab õppida. Vilunud juhendajad õpetavad selgeks isegi kitsasse boksi parkimise. Kui te lapsevanemana tunnete, et lapse “parkimine” õhtul voodisse on ülikeeruline, siis saate lahenduste leidmisel loota ainult iseendale.
7. Kui sul tekib autoga teel probleem, siis peatuvad abivalmis möödasõitjad või saad kutsuda autoabi. Kui su laps ei saa koolist antud koduste töödega hakkama, pole sul kusagilt abi loota.
8. Kui auto signalisatsioon hakkab undama, siis astuvad inimesed ligi ja annavad lahkesti nõu, kuidas murest üle saada. Kui laps juhtub tänaval kisendama, siis hakkavad möödakäijad pigem tänitama.
9. Kui pesed autot autopesulas, siis jääd ise täiesti kuivaks. Kui pesed last, saad ka ise alati märjaks.
10. Autole talverehvide muretsemine on tunduvalt lihtsam ja odavam kui lapsele talvevarustuse soetamine. Pealegi peavad rehvid vastu mitu aastat.
11. Kui laenad oma autot sõbrale, siis on ta sulle tänu võlgu. Kui viid lapse tema juurde hoida, oled ise tänuvõlglane.
12. Inimesed leiavad keskmiselt palju rohkem aega oma autoga kehakontakti saavutamiseks (olgu või liiklusummikutes istumiseks) kui oma laste kallistamiseks.
13. Võimuasutuste ja suurfirmade ees on parklad, riigikogu hoonest Hansapangani. Mitte laste mänguväljakud.
14. Isegi riigikogu liikmetele (rääkimata paljudest teistest tähtsatel kohtadel töötavatest inimestest) makstakse autokompensatsiooni, sest auto on midagi edust, võimust ja võimu teostamisest lahutamatut. Riigikogu liikmetele lapsehoidja või lapse koolikulude kompensatsiooni ei maksta.
15. Paljude töökohtade puhul on isiklik sõiduauto vältimatu lisatingimus juba töökuulutuses. Väike laps mõjub vastupidiselt – paljudes töökohtades ei anna ta mingitki konkurentsieelist.
16. Autoga seotud kulutused saab ettevõtja kanda kuludesse. Last ei kvalifitseerita tulumaksu mahaarvamisel isegi perekonnaliikmeks.
17. Tõenäosus leida töökoha läheduses autole parkimiskoht on miljon korda suurem võimalusest leida töökoha läheduses lastesõimekoht.
18. Majadele ehituslube andes kontrollitakse piinliku täpsusega, kas maja ümber on jäetud ikka piisavalt parkimiskohti. Keegi ei tunne huvi, kas jagub ka lasteaiakohti või mõni ruutmeeter mänguväljakule.
19. Auto saab parkida parklasse, sageli lausa turvameeste valve alla. Aga kuhu jätta lapsevanker?
20. Autoteed ehitatakse ülimalt autosõbralike normatiivide järgi, kus kõik langused on laugjad, kurvid pehmed ja konarused silutud. Katsuge aga lapsevankriga liigelda – muidugi juhul, kui vankriga liikumiseks on autotee kõrvale üldse ruumi jäetud.
21. Olete te kuulnud mõnest kohaliku omavalitsuse või riigieelarvest, kus oleks koolide ja lasteaedade remondile rohkem raha kui teedeehitusele? (Haruldastest eranditest palun teada anda aadressil
pakosta@neti.ee.
22. Televaataja maius on kõikvõimalikud autorallid ja vormelisõidud. Pole olnud märgata samavõrd põnevas kuues laste omavahelisi eluterveid jõukatsumisi.
23. Ajakirjanduses on vormelisõidukangelaste pildid suured ja neid ilmub sageli. Aga kus on õpilaste matemaatikaolümpiaadi võitjate fotod? Kas keegi mäletab üldse mõnd üle kahe külje uudislugu lastest, mis ei räägiks vargustest, uppumistest või koolivägivallast?
24. Eestis ilmuvate autoajakirjade tiraaÏid ja reklaamikäibed on suuremad kui lasteajakirjadel. Neid tahetakse rohkem.
25. Autode ahvatlevaid reklaame (parim kaaslane! tõeline nauding! oled seda väärt! suurepärane elamus!) kohtab igal sammul. Lapse kohta leiad paremal juhul mähkmereklaami (mis ikkagi seostub pissimise-kakamisega) või noomiva teate, et last ei tohi lüüa.
26. Auto võid osta omatahtsi, ilma kellegagi konsulteerimata. Lapse saamiseks on soovitatavalt vaja saavutada vastassoost isikuga eelnev kindel ja põhjalik kokkulepe.
27. Auto kohta ei küsi keegi kunagi: kes on selle auto isa või kas oled täiesti kindel, et see ikka on sinu auto?
28. Auto on staatusesümbol. Mida rohkem, seda parem, seda kõrgem prestiiÏ. Kui perekond ostab kolmanda auto, siis on tegu jõuka rahvaga. Kui perre sünnib kolmas laps, on ülisuur tõenäosus, et pere langeb allapoole vaesuspiiri.
29. Kui perre ostetakse neljas auto, arutab seltskonnaajakirjandus kadestavate pilkude saatel eri mudelite häid ja põnevaid omadusi. Kui perre sünnib neljas laps, küsib seltskonnaajakirjandus: ikka vaadatakse vist nüüd imelikult, jah? Ja kusagil küsitakse, kas nad pole rasestumisvastastest vahenditest kuulnud või on ehk tegu asotsiaalidega.
30. Autot on vaja edasiliikumiseks, seda usuvad kõhklematult kõik. Et last on vaja elu edasikestmiseks, ununeb pidevalt väga paljudel.